Hvorfor du bør satse på innholdsmarkedsføring

I dag er det stor konkurranse blant markedsførere om å fange din oppmerksomhet. Vi blir daglig eksponert for hundrevis av annonser, selskaper står i kø for å kjøpe annonseplasser, utvikler overskrifter og artikler som skal lokke lesere til å klikke på lenkene. Dessverre så er disse løsningene for å skaffe nye kunder og generelt få flere treff på nettsiden sin en kortsiktig løsning, og lite effektivt. Det finnes utallige aktører på internett, som konkurrerer om å ”rope høyest” for å få oppmerksomheten til potensielle kunder – så sannsynligheten for å bli hørt i massemengden er liten. Alle aktører konkurrer mot alle samtidig. Og om du først blir hørt er gjerne oppmerksomheten du har blitt tildelt kortvarig før leserne klikker videre. Folk har generelt liten tillit til annonser, og synes de oppleves som forstyrrende. Så hvordan kan du både fange og holde på interessen til potensielle kunder?

Godt innhold fremfor bannerannonser

Professor Arne Krokan forklarer innholdsmarkedsføring som ”innhold som ser ut som om det er skapt av redaksjonen, men som er utviklet og betalt av annonsører.” Dette er en type annonseform som fokuserer på å skape et godt innhold fremfor typiske ”bannerannonser” som virker forstyrrende, og ofte blir filtrert vekk av tjenester som Adblock. Dette startet først i aviser, da avisene var avhengige av inntektene til annonsene. Annonsørene ønsket å utvikle en mer troverdig reklame, som fanget oppmerksomheten til leserne, samt muligheten for å kanskje ikke bli oppfattet som reklame i det hele tatt. Nå flytter innholdsmarkedsføring over til andre medier som blogger, sosiale medier, podcaster, videoer, samt mye mer.

Hvordan skape godt innhold

Nøkkelen til å skape godt innhold er å finne ut hva slags råd du kan gi til dine kunder. Dette kan være i form av f.eks en bedriftsblogg hvor du jevnlig bør publisere innhold som er relevant for dine lesere, og kan gi gode tips. Dersom du selger hageartikler bør du gi tips om hvordan å stelle hagen, selger du klær kan du gi råd om hvordan å enkelt fornye din garderobe osv. Dette kan også knyttes opp til andre kanaler for å bli bedre sett, som sosiale medier; Instagram, Facebook m.m.

Et eksempel på god innholdsmarkedsføring kan være så enkelt som Tines mange oppskrifter hvor du bruker ingredienser fra bl.a. deres sortiment; som matfløte, kremost osv. Kunden får god informasjon og nyttige middagstips, samtidig som Tines produkter er flettet inn på en naturlig måte. Dette vil også mest sannsynlig føre til at kunden kjøper Tines produkter dersom de benytter seg av oppskriften.

Googles rolle i innholdsmarkedsføring

Da Google startet opp fokuserte webutviklerne på å konstruere en algoritme basert på søkeord, som dessverre var lett å misbruke. Siden den gang har de utviklet nye typer algoritmer som gjør det vanskeligere å manipulere sin plass på Googles søkertreff, hvor nettsider må bygge opp tillit til Google. Det vil si at Googles algoritme leter etter sider med kvalitet, så dersom du ønsker å klatre opp i søkeresultatene bør du fokusere på tre faktorer:

  • Autoritet (hvorvidt Google anser din side som viktig/seriøs)
  • Alder (nye domener har mindre tillit)
  • Innhold av kvalitet, som er den viktigste faktoren.

Bare positive sider?

Det er også viktig å se på hvordan denne type markedsføring blir kritisert, bl.a. av Tom Foremski for å være en uærlig type annonseform. Det kan føles manipulerende for mottakeren at man tror man leser en objektiv artikkel som vil gi deg god informasjon, for så å lære at det er en betalt annonse. I visse tilfeller vil ikke leseren oppdage at det er en annonse i det hele tatt. I Norge har vi tiltak som er med på å forhindre denne forvekslingen, som du bl.a. finner i markedsføringsloven. Derfor er det viktig når man utvikler innholdsmarkedsføring at det gjøres på en etisk måte, hvor fokuset ditt bør være på hvordan du kan hjelpe kundene dine og ikke lure dem.

Derfor skal du velge innholdsmarkedsføring

90 % av folks kjøpsprosesser starter på internett og innholdsmarkedsføring koster 62% mindre enn tradisjonell markedsføring, og generer 3 ganger så mange leads. I tillegg til dette vil ditt interessante, relevante innhold regnes som viktig av Google, og bygge opp tillit til søkemotoren slik at du før en høyere rangering. Samtidig vil dette sørge for en jevn trafikk på din nettside, og fange kundenes interesse, og konvertere dette til kjøp av dine produkter. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *