Er den neste bilen din selvkjørende?

Mange blir ofte skeptiske, eller til og med redde med en gang de hører ord som ”kunstig intelligens”, og ”selvkjørende biler”. Ting som er fremmed for oss høres ofte skremmende ut, og vi kjenner på frykten for å miste kontrollen. For det er bedre når mennesker bestemmer over hva som skjer i trafikken, hvem som får tildelt lån, løser juridiske tvister og tar avgjørelser på sykehus. Eller?

Kanskje en dag i fremtiden vil folk si: ”Sitte på med et MENNESKE som kjører? Er du gal??” Tross alt er vi mennesker fulle av feil; vi kjører i fylla, tekster med hverandre, tar gjerne en litt ulovlig snarvei siden ”Jeg har tross alt dårlig tid og skal på jobb”, og har dessverre lett for å bli distrahert. En maskin blir ikke trøtt, blir ikke distrahert av en tekstmelding fra kjæresten, eller stresser over barna i baksetet som ikke klarer å sitte stille.

Men når vil disse selvkjørende bilene bli ufeilbarlige? Og vil de noen gang bli det?

Når blir en bil så smart at den vet at ”i dag snør det så jeg må ha vinterdekk før jeg kjører ut på veien”, eller ”her bør jeg kjøre sakte fordi barn leker her”? Og i tilfelle av en ulykke – hvem får da skylda? Selskapet? Mekanikeren? Dette vil mest sannsynligvis skape juridiske konflikter og kompliserte saker som vil ta lang tid å løse.

Allerede i mars 2018 ble en kvinnelig syklist påkjørt av en av Volvos selvkjørende biler; denne eid av selskapet Uber. I følge produsenten hadde Volvo XC 90-en fått deaktivert antikollisjonssystemet sitt av Uber, og talsmannen for selskapet hevdet at deres systemer hadde overhodet ingenting med Ubers egne systemer å gjøre. Dette er et godt eksempel på hvordan en slags ”peke-lek” lett kan oppstå i slike situasjoner, hvor alle legger skylda på hverandre. En annen skremmende faktor er hvordan Ubers egne systemer ikke klarte å oppdage syklisten før etter ulykken inntraff. Og at det heller ikke er uvanlig for selskaper å deaktivere kollisjonssystemer når de skal teste ut sine egne systemer.

Samtidig kan det hende at selvkjørende biler vil bl.a. gi muligheter som en mer effektiv trafikk. Hvem vil ikke slippe kø på vei til jobb? Plutselig har du også kjøpt deg litt gratis tid til å se over den saken du ikke rakk i går kveld, eller ta på mascara uten å sette deg selv, og alle andre rundt deg i fare. Hvor deilig hadde det ikke vært for mamma eller pappa å lage mat mens barna blir plukka opp av en selvkjørende bil fra håndballtrening. Kanskje en slik innovasjon vil hjelpe å løse tidsklemmer?

Et annet avgjørende spørsmål vi bør stille oss selv er hva slags jobber som vil forsvinne sammen med denne oppfinnelsen. Taxisjåfører? Vil det komme selvkjørende busser og trikker også? Vil vi fortsette å ha folk som frakter post, mat, og annet utstyr? Eller vil kunstig intelligens ta over den biten også?

I følge en artikkel fra TV2 er Island det første landet i verden som har tillatt take-away med droner. Og dette inkluderer ikke lenger bare ferdig varmmat, men også dagligvarer, og elektronikk. I tillegg til dette har det norske luftforsvaret kommentert at droner ikke vil forstyrre flytrafikken. Så er det bare et spørsmål om tid før noen utvikler firmaer som vil lansere dette i Norge? Når vil Posten Norge lansere tjenesten ”få posten på døra av våre droner!”? Eller noe som kanskje klinger litt bedre.

En av de største utfordringene med selvkjørende biler er alle disse tilfellene hvor det ikke finnes et fasitsvar, og hvor kunstig intelligens skal løse etiske dilemmaer. Hvis alternativet står mellom å enten kjøre på f.eks. et barn eller kjøre av veien og kræsje, hvorpå passasjeren dør – hva er det riktige svaret? Finnes det? Hvordan skal vi produsere algoritmer som skal kunne løse slike etiske konflikter?

Det vil mest sannsynligvis ta mange tiår før slike biler blir produsert med feilfrie systemer og algoritmer. Som sjefen for selskapet Mobileye påpekte, så er det fortsatt ekstremt vanskelig for slike biler å oppdage og klassifisere objekter i en så høy fart, samtidig som det er mørkt ute. M.a.o. så er det fortsatt lenge til selvkjørende biler vil bli en realitet for hverdagslivet, samt en trafikk bestående utelukkende av selvstyrte transportmidler.

2 Replies to “Er den neste bilen din selvkjørende?”

  1. Bra innlegg. God overskrift og god flyt i teksten. Jeg anbefaler deg å ha noen deloverskrifter i teksten. Da er det enklere å scanne igjennom innlegget.

    Jeg tipper vi har mange selvkjørene biler i Oslo 2026;)

  2. Spennende tema du har tatt for deg her! Med mange interessante refleksjoner. Det er veldig lett å lese ettersom du har en god struktur. Blir spennende å se flere innlegg om andre temaer du finner interessante 😀

Leave a Reply to Kp Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *